Дивитися мій повний профіль





Ржищівська ЗОШ І-ІІІ ступенів ім. Олега Кошового








ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ЯК ЗАСОБУ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ





Підготувала:
вчитель  англійської мови
Коваль Т. П.




2017-2018 н.р.
   

Сучасний етап розвитку нашої держави вимагає від підростаючого покоління гнучкості, комунікабельності, швидкої адаптації до різноманітних життєвих ситуацій, критичного мислення та вміння співпрацювати. Значно змінився і статус іноземної мови в українському суспільстві. Стрімке входження України у світове співтовариство забезпечило величезний попит на знання іноземних мов. Володіння навичками іншомовної компетенції стало розглядатися як засіб соціалізації, засіб, що об'єднує держави і народи. Саме тому сьогодні необхідно приділяти серйозну увагу ефективності та якості процесу навчання іноземних мов. І першочерговим завданням учителя є створення таких умов для навчання, де школярі,  без шкоди для себе, могли б «потренуватися», «спробувати» себе у дорослих  життєвих ситуаціях.
         У наш час існує чимало методів і технологій викладання англійської мови – як традиційних, так і новітніх. Вибір новітніх методів навчання зумовлюється знанням інноваційних  технологій.     Ефективність їх застосування залежить від того, чи підібрані вони відповідно до тих завдань, які можуть успішно розв‘язуватися з їх допомогою. Оскільки учням необхідно ово­лодіти іноземною мовою, як засобом спілкування, вмі­ти користуватися нею в усній та письмовій формі, підтримувати розмову, запропонувати свою тему, ви­словлювати свої побажання, ділитись думками, обмінюва­тись поглядами, на уроках англійської мови важливо створювати ситуації, в яких і вчитель, і учень стануть повноправними суб'єктами системи освіти, а основою навчання буде рівноправний діалог між тими, хто навчає, і тими, хто навчається [3,с.28].
Працюючи з учнями  початкових класів, середньої чи старшої ланки, можна зробити простий висновок – дитина, сідаючи за шкільну парту, чекає чогось цікавого і незвичайного. Вона щира і відкрита, з великим бажанням творити, тому на уроках варто використовувати методи, що стимулюють учнів до творчої, продуктивної праці, викликають прагнення до активних дій, спілкування і висловлювання власних думок англійською мовою.
Перевагами інтерактивного навчання є свідоме засвоєння учнями навчального матеріалу і подальше застосування його на практиці; можливість розвитку в школярів критичного та креативного мислення; можливість створення умов навчання, за яких школярі знаходяться у стані пошуку та активно взаємодіють, обговорюючи проблеми та намагаючись довести власну позицію. Також важливим моментом є самооцінка учнів, аналіз своїх досягнень і причин труднощів. Інтерактивність у навчанні можна пояснити як здатність до взаємодії, навчання у режимі бесіди, діалогу, дії. Отже, інтерактивним можна назвати метод, в якому той, хто навчається, є учасником. Учень не виступає лише слухачем, спостерігачем, а бере активну участь у тому, що відбувається на уроці [1, с.6].
        Використання інтерактивних технологій на  уроках англійської  мови дає змогу стверджувати, що вони є засобом створення атмосфери доброзичливості і порозуміння, зникає почуття страху, підвищується активність,  виникає впевненість у своїх силах, виникає прагнення досягти успіху, розвивається творчість. Саме в такій атмосфері можна очікувати продуктивного засвоєння навчального матеріалу та формування та розвитку вмінь і навичок для його практичного використання, збагачення соціального та комунікативного досвіду школярів, підвищення пізнавальної активності та мотивації навчання в учнів. Власний досвід доводить, що використання інтерактивних технологій дає змогу:
Ø  зробити навчання цікавим;
Ø  навчати формулювати власну думку;
Ø  моделювати різноманітні соціальні ситуації;
Ø  будувати стосунки в групі;
Ø  навчати поважати альтернативну думку;
Ø  збагачувати соціальний досвід учнів;
Ø  розвивати навички самостійної творчої роботи;
Ø  вміти шукати компроміси.
        Багаточисленні прийоми інтерактивного навчання забезпечують можливість вибору для вчителя: «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Крісло автора», «Коло ідей»,   «Навчаючись учусь»,   парна та групова робота, метод асоціацій, рольові ігри і т. д.  Проте, варто підкреслити необхідність ретельної підготовки до кожного уроку, на якому використовуються інтерактивні види робіт. Адже необхідно, по-перше, чергувати їх з традиційними завданнями і, таким чином, передбачити та уникнути стомлюваності учнів, а, по-друге, треба, щоб інноваційні завдання допомагали  створити ситуації успіху для кожного школяра.
        Таким чином, використання інтерактивних технологій вимагає детального аналізу  діяльності учня та вчителя, з одного боку, та ретельного планування уроку, з іншого. (див. табл. 1).
Таблиця 1
Основні види діяльності учасників інтерактивного навчання
Діяльність учителя
1. Використовує діалогічні методи.
2. Організовує дискусії.
3. Спонукає висловлювати і аргументувати власну думку.
4. Вчить правильно ставити запитання та відповідати на них.
5. Пропонує письмові роботи (твір, розповідь, лист).
6. Створює проблемні ситуації, практикує захист творчих робіт та проектів.
Діяльність учнів
1. Висловлюють і аргументують власну думку.
2. Роблять доповіді, пишуть твори, листи .
3. Проводять захист  проектів, роблять презентації.
4. Ставлять запитання до учнів та вчителя.
5. Відповідають на запитання учнів чи вчителя.
6. Вміють визначити свої помилки.

 У таблиці 2 показано як можна планувати урок і використовувати інтерактивні прийоми навчання.
Таблиця 2
Використання інтерактивних технологій на різних етапах
уроку англійської мови
Етапи уроку
Мета
Інтерактивні технології

Початок уроку

а/  мотивація





б/оголошення теми та мети
звернення увагу учнів на проблему та стимулювання інтересу до теми


усвідомлення учнями своєї діяльності на уроці
·         “Мозковий штурм
·      Мікрофон
·      незакінчене речення
·      створення асоціацій
·      за допомогою проблемних питань чи малюнків визначення тему уроку
·      обговорення з учнями плану уроку

Основна частина

а/ подання  навчального матеріалу







б/закріплення навчального матеріалу
усвідомлення учнями зв’язку між вивченим та новим матеріалом






формування  в учнів вміння застосувати навчальний матеріал на практиці
·         робота з  підручником та робочим зошитом
·         робота зі словниками, журналами, художньою літературою
·         вивчення лексичних і граматичних одиниць
·         використання наочності (таблиць, ілюстрацій, плакатів, карт, презентацій)
·         Коло ідей
·         “Крісло автора”
·         проведення рольових ігор
·         ведення діалогу, бесіди, диспуту (парна та групова робота)

Заключна частина

а/ рефлексія результатів





б/ підведення підсумків
усвідомлення отриманих результатів




узагальнення отриманих знань
·         написання творчих робіт
·         захист проектних робіт (парних та групових)
·         М’яч мудрості
·         Соняшник”,
·         “Відкритий мікрофон
·         аналіз своїх досягнень
·         пошук причин  труднощів






     
        Інтерактивні технології можна використовувати на різних етапах уроку в залежності від його типу, рівня підготовленості учнів, їх кількості у класі. Важливо поєднувати новітні технології з іншими методами роботи – самостійним пошуком, традиційними методами. Наведу приклади інтерактивних завдань на кожному з етапів уроку. Для створення мотивації до навчання учням пропонуємо заповнити схему з ключовим словом чи питанням, підібрати асоціації до слова, продовжити думку.
     Початок уроку виконує дві важливі функції: організацію класу до активної роботи на уроці та створення іншомовної атмосфери з метою переведення учнів на іншомовну мовленнєву діяльність. Саме на цьому етапі уроку учитель має зацікавити дітей, стимулювати їх інтерес для кращого усвідомлення ними їх діяльності на уроці. Наприклад, пропоную  учням на основі ряду слів чи малюнків відгадати тему уроку, обговорити її, визначити цілі.
       В основній частині уроку вирішуються його головні завдання. Це може бути подача нового матеріалу, тренування учнів у вживанні цього матеріалу в мовленні, практика в мовленнєвій діяльності, систематизація або узагальнення засвоєного і контроль мовленнєвих навичок та вмінь. Саме на  етапі усвідомлення учнями зв’язку між вивченим та новим матеріалом та формування  вміння застосувати навчальний матеріал на практиці пропоную  виконання тренувальних вправ на закріплення матеріалуамінити малюнок на слово, використовуючи структуру «Ive got»;;  знайти минулі форми дієслова «бути» у тексті та доповнити таблицю; доповнити речення, використовуючи нові лексичні одиниці; прослухати розмову по телефону  та доповнити діалог питаннями у таблиці; прочитати розповідь та знайти неправильні речення; в групах обговорити питання – учні  працюють у парі чи групі однолітків, де мобілізують свої знання, дискутують, обмінюються думками та аргументами; пошук додаткової інформації в журналах, газетах з метою створення індивідуальної чи групової доповіді, презентації).
          На етапі рефлексії результатів та підбиття підсумків для учнів важливо розуміти для чого вони виконували певні завдання на уроці, а головне, яких результатів вони досягли в процесі навчання. Зважаючи на рівень підготовки учнів, пропоную школярам підготувати творчу роботу або груповий проект «Здорова та нездорова їжа», «Моє родине дерево». Для аналізу своєї роботи на уроці учні можуть використати  схеми, в яких визначають рівень своїх досягнень, можливі труднощі (Мені найбільше сподобалось... .  Найважче мені вдавалося … .)
        Організація інтерактивного навчання передбачає використання дидактичних і рольових ігор, моделювання життєвих ситуацій, створення проблемної ситуації. Сучасна комунікативна методика пропонує широке впровадження в навчальний процес активних нестандартних методів і форм роботи для кращого засвоєння матеріалу. У практиці виявили досить високу ефективність  такі форми роботи: як індивідуальна, парна, групова і робота в команді.
Інтерактивні технології передбачають організацію кооперативного навчання, коли індивідуальні завдання переростають у групові, кожний член групи вносить унікальний вклад у спільні зусилля, зусилля кожного члена групи потрібні та незамінні для успіху всієї групи.
   Які сильні сторони інтерактивних методів навчання? Перш за все – підвищення “ККД” процесу засвоєння інформації. За даними американських вчених, під час лекції учень засвоює всього лиш 5% матеріалу, під час читання – 10%, роботи з відео/аудіоматеріалами – 20%, під час демонстрації – 30%, під час дискусії – 50%, під час практики – 75%, а коли учень навчає інших чи відразу застосовує знання – 90%.
    Як бачимо, пасивні методи навчання (коли учень лише засвоює та відтворює інформацію) мають на рівень (в 5-10 разів!) нижчу ефективність, ніж активні та інтерактивні.
Завдяки ефекту новизни та оригінальності інтерактивних методів при правильній їх організації зростає інтерес до процесу навчання.
Правила для учнів:
Кожна думка важлива.
Не бійся висловитися!
Ми всі – партнери!
Обдумав, сформулював, висловив!
Говори чітко, ясно, красиво!
Урок не повинен бути перевантаженим інтерактивною роботою. Оптимально (з практики) – 1-2 методи за урок. Неможливо побудувати весь процес навчання виключно на інтерактивних методах. Це один з багатьох прийомів, які допомагають досягнути мети і приносять результат тільки в поєднанні з іншими.
Оволодіння мовою як засобом спілкування для сприйняття світу, людей, ідей проходить ефективніше в рівноправній співпраці, активному пошуку, в вирішені проблемно-пошукових завдань і досягненні значимих цілей. Отже, пошук необхідних інтерактивних форм і методів формування мовленнєвої компетенції, здатність залучити учнів до пізнавальної та творчої діяльності є першочерговим завданням учителя. Нова програма докорінно змінює роль вчителя та учня на уроці англійської мови, передбачає інший характер їх взаємовідносин і розподіл відповідальності за результат навчання. Це передбачає використання проблемних задач на уроках, рольових ігор, драматизації, проектування, аудіо та відео записів, пошуку інформації у мережі Інтернет. Вказані методи вимагають роботу в групах, парах, індивідуальну роботу, яка передбачає роботу із довідковою літературою, словниками, комп’ютером.
Для цього потрібні сучасні підручники, які б відповідали вимогам діючої програми, будувалися б на принципах комунікативності, інтегрованого навчання всіх видів мовленнєвої діяльності, позитивного ставлення до помилок, забезпечували б позитивну мотивацію навчання, створювали б можливості для розвитку творчих здібностей учнів.
Зміст роботи з розвитку мовної компетенції визначається саме тематичним розподілом підручників, державними і навчальними програмами та складається з лексичного, граматичного, фонетичного та стилістичного матеріалу. Розвиток мовленнєвої компетенції передбачає розвиток вмінь та навичок аудіювання, говоріння, читання, письма. Відповідно всі вправи та завдання повинні бути комунікативно виправданими дефіцитом інформації, вибором та реакцією (information gapchoicefeedback).
Навчити цікаво та ефективно – головна проблема сучасної школи.
Отже, можна сказати, що такі методи, як постановка проблемних запитань, рольові ігри, створення проблемних ситуацій, проведення нестандартних уроків, засідань круглого столу, робота над проектами за програмою «Intel@ Навчання для майбутнього», проведення уроків з використанням комп’ютерних технологій, допомагають учителю у виконанні спільного завдання - створенні ситуації успіху на уроці.
Сучасні підходи до викладання англійської мови потребують постійного удосконалення методики викладання англійської мови.
Одним із ефективних способів активізації мовлення на уроці є ігри, рольові ігри. Учні намагаються використовувати лексичний матеріал, який потрібно засвоїти, у ситуаціях, характерних для дійсності, а це сприяє розвитку мовної ініціативи і, звичайно ж, посилює комунікативну спрямованість уроку. І саме в умовах гри найкраще відбувається процес мимовільного запам'ятовування.
Гру на уроці англійської мови можна і треба застосовувати як під час вивчення нової теми, так і під час закріплення й перевірки знань.
Наведу декілька прикладів, які ігри можна застосувати з учнями основної школи.
Тема: «Фрукти і овочі», 5 клас.
T: Pretend you are a tree. What fruit grow on you? Are they tasty?
P: My fruit are round, sweet, juicy. We gather them in autumn.
 You can put a chart on the blackboard.
Taste
Form
Colour
Sweet
Long
Red
Деякі види рольових ігор можуть використовуватися для учнів різних вікових груп, наприклад, для формування норм мовного етикету і виховання культури поводження.
            Така рольова гра в п'ятому класі може виглядати так: 
«In the library»
Teacher: (учням, що виконують ролі читачів): You are in  the library. You want to take an interesting book and read it at home. Greet the librarian and ask him for the book. Thank him. Say good-bye.
Teacher
(учнямщо виконують ролі бібліотекарів): You are the librarians. Greet your client, ask him what book he wants, give the book to him and say good-bye.
В результаті  може вийти такий діалог з використанням формул етикету:
Pupil 1(the reader): Good morning. How are you?
Pupil 2 (the librarian): Good morning. I am fine, thank you. How are you?
Pupil 1: Very well, thank you.
Pupil 2: What can I do for you?
Pupil 1: I’d like to read the book “…” by…
Pupil 2: Just a moment, please. Here you are.
Pupil 1: Thank you very much. Good-bye.
Pupil 2: You are welcome. Good-bye.
1.     Divide your class into two groups.
2.     Prepare two bags with the pictures of different kinds of food.
3.     Students pull out a picture and put down its name on the blackboard.
4.     If the word or its spelling is incorrect, the team doesn’t get a point.
Дуже часто використовую дидактичні ігри при закріпленні матеріалу. Ось, наприклад після вивчення реальних та нереальних умовних речень, даю учням гру «What would you do
Мета гри – тренувати учнів у вживанні нереальних умовних речень. Один із учнів виходить з класу, а решта вирішує, в яку ситуацію він міг би потрапити. Припустимо, він побачив на вулиці дитину, яка плаче. Що б він зробив?
Учень повертається до класу і запитує «What would you do», не називаючи ситуації, учні дають йому поради:
-          I would ask the girl where she lives;
-          I would give her a sweet;
-          I would take her home;
-          I would wipe her eyes.
Учень повинен здогадатися, про яку ситуацію йдеться. Для проведення цієї гри можна придумати багато різних ситуацій.
Гра на уроці англійської мови допомагає учням повірити в себе, у свої сили; вивчити нову лексику; мовні конструкції; розвиває кмітливість, дає можливість уникнути перевантажень; сприяє підвищенню пізнавальної активності.
Матеріал кожного уроку учитель повинен підібрати із врахуванням вікових особливостей учнів, кожен урок повинен містити фонетичну зарядку.
Використання пісень, віршів, скоромовок, прислів’їв на уроках має багато переваг. Завдяки цьому створюється сприятливий психологічний клімат, знижується напруження, активізується мовленнєва діяльність, підвищується емоційний тонус, підтримується інтерес до вивчення мови.
Вивчення англійської мови у середній школі має практичну мету – навчання учнів мовленнєвої діяльності іноземною мовою. Для того щоб найповніше реалізувати цю мету, необхідно створити досить ефективну та надійну систему вправ і послідовно використовувати її в навчальному процесі.
Комунікативність передбачає ситуативність навчання. Зараз вже всі визнають необхідність ситуативності. Вона, як спосіб мовної ситуації, і як умова розвитку мовного вміння необхідна для таких якостей як цілеспрямованість, продуктивність та ін.
Комунікативний підхід зумовлює цілі, принципи, зміст і методи навчання іноземних мов, а методи навчання, у свою чергу, реалізуються в методичних прийомах. Одним з найбільш ефективних і доцільних прийомів при роботі зі школярами II ступеня навчання є рольова гра.
Ефективність навчання тут обумовлена в першу чергу мотивацією, підвищенням інтересу до предмету, адже рольова гра являє собою відтворення її учасниками реальної практичної діяльності людей, створює умови реального спілкування.
Працюючи з учнями 8-9 класів, слід вийти на «дорослий» стиль спілкування з підлітками, створити ситуації, зрозумілі для їх віку. Для цього систематично учні повторюють лексико-граматичний матеріал, пройдений на попередніх уроках.
Фрагмент 1
Teacher: Look at the objects in the room. Can you see something with shapes and colours, made of the materials above?
Describe the objects without saying what it is. Can the other guess what it is. If necessary tell them also what it is for.
Фрагмент 2
Teacher: Your friend has won five million pounds. Can you give him some advice what to do? Use the modal verbs should, must, can, can’t, might.
Це дає учням розширити словниковий запас та розвивати образне мислення, активно використати граматичний матеріал.
Доцільно використовувати прийом активізації комунікативного методу, як провокування висловлювання. Це надає можливість учням висловити непідготовлену думку, і показати вчителеві, який обсяг матеріалу учні можуть використовувати у процесі спілкування.
На початку уроку учні зачитують тему уроку і з’ясовують про що буде йти мова. Наприклад, вивчаючи тему «Захист навколишнього середовища», у 9 класі, можна запропонувати таку ситуацію:
Teacher: We are inhabitants of Earth. Our planet is our home. But it is in danger because much of it is dirty or dying. What is the reason for this situation on our planet? What environmental problems does our planet face? Please, write down one problem on a sheet of paper, stick it to the blackboard and explain why it is so important to your mind.
На дошці зявляються слова: GREENHOUSE EFFECTPOLLUTION OF AIR, ACID RAINS,  ENERGY, POLLUTION OF WATER, POLLUTION OF LAND, RAINFORESTS, CHEMICALS IN FOOD, RUBBISH.
У 8 класі, під час вивчення теми «TRAVEL AND TRANSPORT», можна поставити перед учнями наступні завдання:
What associations do you have for each kind of transport (a van, a rocket, a jeep, a tram, a helicopter)?
Examples:
Barges make me think of towns like Paris and Amsterdam, where they go up and down the river all day. In Britain, some people live on them.
A canoe is a small narrow boat, it may be powered by sails or small electric or gas motors.
A lot of people want to travel, give them good advice how to do it.
Examples:
1. Travel doesn’t have to be expensive.
2. Write up a to-do checklist well before you go.
5. Do not over-pack.
6. Learn the language.
7. Put the guide book down.
8. Be careful.
9. Take a good camera.
Використання мовної ситуації є основою в організації сучасного процесу навчання англійської мови. Треба зазначити, що ця проблема стосується, насамперед, говоріння. Але очевидним є те, що будь-яке мовлення ситуативне, тому треба говорити і про мовні ситуації в процесі читання і аудіювання, що сприяло б підвищенню рівня комунікативності у вивченні усіх видів мовної діяльності. Після опрацювання певної теми, можна дати учням можливість самостійно попрацювати вдома, поза уроком, при опрацюванні країнознавчої літератури.
На уроки можна «запросити» відомих зірок телебачення, спортсменів, а завданням учнів буде взяти в них інтервю,активно вживаючи лексику по даній темі.
            Слід відмітити, що при таких формах роботи, навчальна діяльність поєднується з емоційною у формі гри, інтерв'ю та інших форм. Це сприяє удосконаленню навичок спілкування та співробітництва і має виняткове значення у процесі комунікації, самостійній роботі та іншими цікавими формами навчальної діяльності.
Добитися якісно нового рівня говоріння неможливо без вміння побачити предмет чи будь-яке явище не ізольовано, а в системі зв'язків, аналогій чи порівнянь.
Ось приклад активізації мовної лексики створенням асоціативних зв'язків. Вибравши будь-яку тему, можна легко простежити її зв'язок з іншими темами, а отже, існує потенційна можливість їх комбінування.
Візьмемо для прикладу слово house. Один учень бачить дім як символ сімейного затишку; другий мріє жити в гарному котеджі; третій поринув у дитинство і згадує казковий теремок; четвертий, очевидно, з вразливою душею і чуйним серцем, нагадує, що є також будинки для престарілих і бездомних людей, а п'ятий, розвиваючи почату тему, говорить про благодійність.
Поки учні озвучують свої асоціації, пов'язані зі словом house, учитель схематично фіксує на дошці названі зв'язки (familyhomeless peoplecountry house,fairytalesdream)
Такі схеми є одночасно і зоровою опорою, і установкою на використання відповідних тем, а отже, і активної лексики цих тем, сприяють змістовній відповіді.
Характерно, що кожна тема і кожне слово можуть розширювати і видозмінювати асоціації, збагачувати лексичний бік висловлення. Тип завдання в процесі роботи можна змінювати, але сама ідея при цьому не змінюється: пригадати і відобразити у висловленнях якомога більшу кількість асоціацій, пов'язаних з певним предметом, поняттям.
Як визначити місце такого виду роботи на уроці? Залежно від мети уроку та рівня підготовки учнів це може бути:
-                     мовна зарядка на початку уроку;
-                     ігрова пауза;
-                     запланований етап робота над лексикою, темою;
-                     домашнє завдання.
Комп'ютерні навчальні програми мають багато переваг перед традиційними методами навчання. Вони дозволяють тренувати різні види мовної діяльності й сполучити їх у різних комбінаціях, допомагають усвідомити язикові явища, сформувати лінгвістичні здатності, створити комунікативні ситуації, автоматизувати язикові й мовні дії, а також забезпечують можливість обліку провідної репрезентативної системи, реалізацію індивідуального підходу й інтенсифікацію самостійної роботи учня.
Проаналізуємо одну із них: вивчення лексики.
При введенні й відпрацьовуванні тематичної лексики, наприклад, покупки, продукти харчування, одяг і т.д., можна використати комп'ютерні програми «Triple play plus inEnglish», «English on holidays», «English Gold» і інші
Етапи роботи з комп'ютерними програмами наступні: демонстрація, закріплення,контроль.
На прикладі комп'ютерної програми "English on holidays" розглянемо ці етапи.
На I-му етапі – введення лексики, наприклад, по темі "Weather". Використовуючи демонстраційний комп'ютер, учитель вибирає автоматичний режим: на екрані з'являються картинки, що зображують природні явища: сніг-snow, злива-shower, гроза-thunderstorm,похмуро-humidity, паморозь-drizzle, ясно-clear, сонячно-sunny, холодно-cold, хмарно-cloudy, град-hail і інших. Потім випливають фрази:
 What a beautiful day!
What awful weather!
Is it usually as hot as this?
What's the forecast for tomorrow?
It's windy!
It's raining!
Учні дивляться й слухають. Час роботи  приблизно 1 хвилина.
На II-му етапі йде робота з відпрацьовування вимови й закріплення лексики. Учитель або учень перемикає програму з автоматичного режиму у звичайний, клацає мишкою навівши стрілку на потрібне слово або фразу. Учні повторюють за диктором хором. При наявності в класі декількох комп'ютерів, учні працюють індивідуально або парами, використовуючи навушники й мікрофон. Час роботи - приблизно 5 - 10 хвилин, це залежить від кількості слів по темі.
На III-му етапі проводиться контроль вивченої лексики. Учні вибирають завдання, що містить різну кількість питань по темі: 10, 20, 30. По закінченні здачі іспиту на екрані з'являється таблиця результатів у відсотках. Звичайно, кожний учень прагне домогтися кращих результатів.
Результати проведених уроків у комп’ютерному класі показали, що:
1) застосування комп'ютерної технології  сприяє більш активному та свідомому засвоєнню учнями знань з англійської мови;
2) комп'ютерні програми створюють позитивне ставлення учнів до навчального матеріалу;
3) впровадження комп'ютерних технологій у навчально-виховний процес дає змогу посилити внутрішню мотивацію до навчальної діяльності, внаслідок чого подвоюється час довільної уваги.;
4) навчальні і контролюючі програми, програми-тести, стимулюють інтерес школярів до навчальної діяльності, сприяють формуванню логічного, творчого мислення, розвитку здібностей учнів.
Завдання носять різний характер:
-                     обрати правильну відповідь;
-                     заповнити пропуски;
-                     знайти слово, правильну відповідь;
-                     розташувати предмети на картинці;
-                     знайти слова, що відповідають картинкам;
-                     прочитати слова й вказати на предмет.
Варто зазначити, що використання інтерактивних технологій передбачає й виникнення певних проблем: 
v  учні часто не мають власної думки, а якщо і мають, то соромляться висловлювати її  на весь клас;
v  часто учні не вміють слухати інших, об'єктивно оцінювати їхню думку;
v  деяким учням важко  прийняти чужу думку, йти на компроміс;
v  учням важко  змінювати методи роботи;
v  лідери  малих групах зазвичай беруть ініціативу у свої руки, а слабші учні відразу стають пасивними
v  учні, які не володіють достатнім лексичним запасом, мають труднощі з висловлюванням власної думки англійською мовою;
         З вищесказаного слідує, що введення інтерактивних прийомів навчання має бути поступовим, починатися з простіших,  паралельно застосовуючи як фронтальні, так і групові методи. Щоб залучити учнів до активної мовленнєвої взаємодії, їм слід завжди пояснювати, що кожна думка є важливою, що всі  вони є  партнерами спілкування.   
        Вміле застосування інтерактивних прийомів у навчання  сприяє формуванню навичок критичного мислення та пізнавальних інтересів учнів. Діти починають почувати себе впевнено, вільно висловлювати свої думки і спокійно сприймати зауваження, вважати себе активними учасниками навчального процесу.
       Отже, інтерактивні методи сприяють ефективності та якості навчального процесу. На інтерактивних уроках учні мають змогу:
 розширити свої пізнавальні можливості;
 засвоювати велику кількість матеріалу за короткий проміжок часу;
 взаємодіяти з учителем як равноправним учасником ситуації;
 працювати у команді;
 висловлювати власну думку;
 створювати «ситуації успіху»;
     Використання інтерактивних технологій навчання на різних етапах уроку іноземної мови – це не лише спосіб підвищити мотивацію учнів до вивчення мови, але й  покращити атмосферу у класі, яка сприятиме співробітництву та порозумінню між учнями та вчителем. Взаємна довіра, рівноправність, партнерство у спілкуванні викликає в учнів задоволення від навчального процесу, бажання брати в ньому участь. Однак, потрібно постійно контролювати процес досягнення поставлених цілей, а у випадку невдачі змінювати тактику роботи, шукати та виправляти недоліки.


 Література:
1.Коваленко О. Концептуальні зміни у викладанні іноземних мов у контексті трансформації іншомовної освіти / О. Коваленко // Іноземні мови в навчальних закладах. – Педагогічна преса, 2003. – С. 4-10.
2. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання / О. Пометун, Л. Пироженко. – К. : А.С.К., 2005. – С. 192.
3. Редько В. Інтерактивні технології навчання іноземної мови / В. Редько // Рідна школа. – 2011. – № 8-9. – С. 28-36.
4. Інноваційні технології навчання від А до Я / упор. В. Волкова. – К. : Шкільний світ, 2011. – 96 с.
5. Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах /кол. авторів під керівн. С. Ю. Ніколаєвої. – Вид. 2-ге, випр. і перероб. – К. :Ленвіт, 2002. – 328 с.
6. Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід / О. Пометун, Л. Пироженко. – К., 2002. – С. 135.
7. Шевченко Є. Використання інтерактивних технологій для розвитку пізнавального інтересу на уроках англійської мови / Є. Шевченко // Англійська мова та література. – 2005. – № 24. – С. 4–6.




Немає коментарів:

Дописати коментар